Tamaš Eder: 2023. neće nam pokazati najlijepše rezultate u sektoru prehrambene industrijie
2023. neće pokazati lijepe rezultate u prometu za većinu tvrtki u sektoru prehrambne industrije, gotovo sam siguran da će svi oni akteri koji rade u ovom sektoru preživjeti znatno slabije rezultate nego prethodnih godina – rekao je Tamaš Eder, direktor obostranih odnosa i komunikaciju u Bonafarm d.d. u svom odgovoru za naše novine. Kao stručnjak je također istaknuo da za sada nema znakova oporavka u ovom sektora. No, poboljša li se gospodarsko okruženje, već se može nadati da će to stvoriti povoljniju situaciju i za poduzeća u sektoru prehrambene industrije. Pitanje je što može donijeti ovo poboljšanje za mađarsku prehrambenu industriju?
Vaša grupacija djeluje u nekoliko sektora unutar sektora prehrambene industrije. Čime se točno bave i kakvi su rezultati na tržištu?
Grupa Bonafarm je vertikalno integrirana grupacija poljoprivrednih i prehrambenih tvrtki, gdje značajan dio poljoprivrednih sirovina potrebnih za pripremu prehrambenih proizvoda koje proizvodimo sami u našim proizvodnim pogonima i uz pomoć integriranih partnera koji sa nama surađuju. Baza naše poljoprivredne djelatnosti je ratarska proizvodnja. Prvenstveno proizvodimo stočnu hranu od usjeva proizvedenih na našim površinama, koji pripremimo kao stočnu hranu za naš stočarski sektor, kao što su naše farme svinja, goveda i peradi, i jedan dio ovih proizvoda prodajemo našim vanjskim partnerima. Uključujući više od 100 partnera našeg vlastitog programa integracije svinjogojstva. Naš sektor svinja godišnje proizvodi više od 600.000 živih svinja, koje se također prerađuju u klaonici Mohaču koja pripada grupaciji. Značajan dio tog mesa odlazi u Pick Seged d.d., gdje od njega proizvodimo razne mesnate proizvode. PICK je danas možda najpoznatiji mađarski brend u Europi, neke od naših proizvoda možete pronaći gotovo svugdje u regiji, a u Mađarskoj je tržišni lider na tržištu suhomesnatih proizvoda.
U sektoru peradi zastupljeni smo preko tvrtke Hungerit d.d. u gradu Senteš. Ovdje se, iz domaćih sirovina vršimo klanje pilića i pataka, i prvenstveno proizvodimo svježe meso i gotove smrznute proizvode pod nazivom Valdor. Osim mesa, naš drugi važan sektor jei sektor mliječnih proizvoda. I ovdje je značajna vlastita proizvodnja, no istovremeno gotovo 400 milijuna litara godišnje prerađenog mlijeka, od kojeg nastaju naši Mizo proizvodi, uglavnom nam se isporučuje u okviru dugoročnih partnerstava iz malih i velikih proizvođača, ali isključivo sa domaćih mađarskih proizvođača. Imamo i vinariju, koja nije toliko bitna za Bonafarm Grupu nema veliki udio, ali je također važan sektor za nas. Naša vinarija, Vinarija Čanji, dominantna je u regiji Vilanj. Godišnje otprilike proizvodimo 2,2 milijuna boca vina koje plasiramo pod zaštitnim znakom Teleki.
Paleta proizvoda je prilično široka i šarena. Nastojite li nova uganja u svim segmentima jednolio izvjesti?
Nalazimo se u izuzetno teškom razdoblju, a vidimo da je ova godina do sada bila jedna od onih u kojima je sektor imao neku vrstu negativnog utjecaja sa svih strana, jer ne samo da je opala potrošnja, nego smo dobili i druga opterećenja. Primjerice, ptičja gripa je i ove godine izazvala ozbiljne probleme našoj prerađivačkoj tvrtki jer smo se suočili s nedostatkom sirovina. No, unatoč svim poteškoćama, radimo na realizaciji naših ideja za razvijanje definiranih proteklih godina.
Sentešu, u tvrtki Hungerit, u nadolazećim godinama želimo otvoriti novu klaonicu pilića, i ako sve bude u redu, prva rezanja papaka bit će održana sljedeće godine. Osim toga, već se nekoliko godina priprema izgradnja nove tvornice za prozvodnju salame u Segedinu na sadašnjoj centralnoj lokaciji Picka, a prema našim planovima, s izgradnjom ćemo krenuti u dogledno vrijeme. Tako da ni u ovom teškom razdoblju nismo odustali od svojih ulaganja. Osim toga, neprestano razvijamo naše sustave planiranja i predviđanja tržišta, kao i naše mehanizme donošenja odluka, kako bismo mogli nastaviti učinkovito poslovati i dalje se razvijati dajući odgovarajuće odgovore na ove brojne izazove mnogo brže, reagovati na iznenadne promjene.
Kako vidite trenutno stanje domaće prehrambene industrije?
Još ne vidim nikakve znakove oporavka. Preživjeli smo izuzetno burnih 1,5-2 godine. Prošle godine prehrambena industrija doživjela je dva značajno različita polugodišta. U prvoj polovici godine zabilježen je značajan porast prometa. Značajno je porasla potražnja ne samo za hranom, već i za drugim proizvodima, zahvaljujući jednokratnom, iznimnom porastu plaća i kupci su koristili za kupnju prehrambenih proizvoda . Značajan dio tog prihoda ljudi su trošili na hranu. Istodobno su zbog rusko-ukrajinskog rata cijene sirovina počele drastično rasti. Prehrambena industrija našla se pred činjenicom da su cijene poljoprivrednih kultura na godišnjoj prosječnoj razini porasle za gotovo 50 posto. U većini poduzeća prehrambene industrije, poljoprivredni proizvod, čini veleiki dio troškova. Osim toga, ekstremno je bilo i kretanje cijena raznih drugih inputa materijala, prvenstveno energenata, cijene gotovo svih bitnih komponenti počeli su drastično rasti negdje u drugoj polovici 2022. godine. Vidjelo se to i po inflacijicijene hrane, što je naravno dovelo do pada potražnje.
Nažalost, to nije prestalo ni ove godine, u prvom polugodištu mađarska prehrambena industrija ostvarila je količinski pad od gotovo 15 posto. To treba istaknuti jer takav sektorski pad nismo zatekli više od 20 godina. Za sada nema jasnih znakova koji bi ukazivali na kraj ovog procesa, iako je stopa pada posljednjih mjeseci smanjivala.
Što bi moglo preko poteškoća preokrenuti prehrambeni sektor?
Svi su uvjereni da ćemo smanjenjem inflacije i stabilizacijom realnih dohodaka doći do točke kada će se zaustaviti pad prometa koji je karakteristično za proteklih više od godinu dana. U slučaju stabilnije tržišne situacije možemo se nadati da će okruženje biti povoljnije i za poduzeća prehrambenog sektora. Sve u svemu, 2023. godina neće pokazati dobre fiskalne rezultate za većinu tvrtki prehrambene industrije, siguran sam da će gotovo sve pokazati znatno slabije rezultate nego 2022., a bojim se da će više aktera u ovom sektoru nego inače, i ovu proteklu godinu završiti manje većim gubicima.
Šta mislite da li je Konferencija poljoprivrednog sektora održana krajem godine može pomoći u otkrivanju i rješavanju problema?
Iako bi čovjek pomislio da se u današnjem svijetu punog informacijama sa interneta ova vrsta konferencija licem u lice je manje važna, ali to nije istina. Sa jedne strane, svakodnevno smo bombardirani s toliko informacija da bi bilo dobro da npr. ljudi koji bolje od prosjeka razumiju u trenutno stanje gospodarstva i procese koji se trenutno odigravaju u prehrambenom sektoru, mađarski i strani stručnjaci dijele svoja mišljenja međusobno na ovakvim skupovima . Stručnaci su sposobni prenijeti svoja iskustva i snalažljivost sudionicima na profesionalan način. Na ovoj konferenciji, koja je najveća takve vrste među sektorskim konferencijama, obično govore ključni sudionici u mađarskoj prehrambenoj industriji, pa postoji način i dijalog sa sudionicima iz svih predela naše zemlje.
S jedne strane, ima važnu formalnu ulogu. Ali ne smijemo zaboraviti da su za ovaj događaj važne i neformalne mogućnosti koje pružaju pauze za kavu i zajednička večera. Imamo priliku da međusobno razgovaramo i dijelimo svježe informacije, tumačenje tendencija u gospodarstvu i ideje kojima pokušavamo prebroditi poteškoće. Svatko sa ovih događaja vraća kući znatno bogatiji idejama nego kad je tamo stigao.
Što očekujete od ovogodišnje konferencije?
Grupa Bonafarm je već nekoliko godina istaknuti donator događaja. Ovaj događaj vidimooptimalno kao važnost poljoprivredne konferencije, ali uvijek postoje sekcije koje se bave temama važnim za prehrambeni sektor. Moje kolege koji stručnjaci iz Bonafarme Grupacije sudjelovat će na nekoliko okruglih stolova, te ćemo zajedno s ostalim akterima diskutovati sve promjene koje su se dogodile u proteklim tjednima i mjesecima i koje će nas sustići u narednom razdoblju, uključujući EPR sustav i sustav obveznog otkupa koji počinje 1. siječnja te očekivane probleme koji iz toga proizlaze. Razgovaramo o tržišnim predviđanjima, diskutujemo i o tome kako će potrošači moći reagirati na određene situacije.
Među sebe pitamo se hoće li sa stajališta prometa hrane Božić i ove godine biti slbiji, kao što je bio slab i Uskrs. Između sebe dijelimo svoje ideje do određene točke, i zajedno razmišljamo o tome kakve bi promjene trebalo pokušati generirati te u tu svrhu definišemo zahtjeve i prijedloge bilo Vladi, bilo drugim akterima kako bi se znatno situacija pobiljšala u mađarskoj proizvedenim prehrambenim proizvodima u bliskoj budućnosti -za proizvođače u prehrambenom sektoru.
Izvor: https://www.agrarszektor.hu/kraj 2023