Velika mogućnost: mađarska hrana može osvojiti EU
Domaća prehrambena industrija trebala bi se razvijati ne samo u proizvodnji hrane visoke dodane vrijednosti, već i u području proizvodnje osnovnih prehrambenih namirnica u velikim količinama – rečeno je na konferenciji Portfolio AgroFood 2024. Prema mišljenju stručnjaka, mađarska prehrambena industrija trenutno je neučinkovita, visokog energetskog intenziteta i nekonkurentna na europskoj razini, što je pak dovelo do porasta uvezene hrane. No, uz sredstva povučena sa natječaja i investicije u idućem razdoblju, akteri sektora dobili su realnu priliku ne samo za povratak domaće proizvodnje na tržište, već i za jačanje prisutnosti na tržištima EU – a.
Prema Atili Veresu, generalnom direktoru Udruge odgovornih proizvođača hrane (FÉSZ), mađarsku prehrambenu industriju treba staviti u kontekst: mi pridonosimo 1% prehrambenoj industriji EU-a, kako u smislu proizvodnje tako i u obujmu. Međutim, domaću prehrambenu industriju karakterizira niska učinkovitost, visok energetski intenzitet, niska produktivnost i nekonkurentnost. Stručnjak je govorio i o tome kako je 2023. godine bio je veliki pad u mađarskoj maloprodaji hrane, iako je već u ožujku ove godine došlo do povećanja, moglo se mjeriti samo količinski, a statistika ne pokazuje odakle ta hrana dolazi a uopće da li će se na policama maloprodajnih mjesta naći domaća hrana.
I kako je maloprodaja počela rasti, domaća prodaja i proizvodnja prehrambenih proizvoda su i dalje u padu. Drugim riječima, gubimo mjesto i prostor u trgovinama sa mješovitom robom, što je povezano sa povećanjem uvoza
– rekao je Atila Veres.
Atila Veres
Stručnjak je govorio i o tome da prema podacima iz 2021. Mađari u prosjeku troše 27 posto svojih prihoda na hranu, dok je prosjek EU-a bio 21,4 posto. U godinama 2022. i 2023. to se također pogoršalo zbog ekstremne inflacije. Generalni direktor udruge rekao je u vezi sa međunarodnim trendovima da se, na temelju podataka o potrošnji u posljednjih 3 godine, čini da je potrošačima sve manje važna održivost, dok cijena postaje sve važniji faktor.
Mađarska maloprodaja hrane prošla je kroz ogromne promjene
U proteklom razdoblju, osim poskupljenja, mogle su se uočiti i promjene pakiranja, veličine, pakiranja mnogih namirnica koje Mađari vole i traže. Za neke proizvode možda je došlo do privremene nestašice proizvoda. Ildikó Balázs, direktorica za korporativnih odnosa u Auchan Mađarska, izjavila je da je, osim poskupljenja, veliki izazov za trgovce prilagoditi se za potražnjom pojedinih proizvoda trenutnim potražnjama. Kako je rekla maloprodaja je prošla kroz vrlo široku promjenu portfelja s kojom se potrošači sada suočavaju.
Ildikó Balázs
Prema riječima Beáte Olge Felkai, zamjenice državnog tajnika u Ministarstvu poljoprivrede, postoje proizvodi za koje poskupljenje nije iznenađujuće zbog poskupljenja sirovina, poput kave i čokolade. Prema riječima Gergelyja Giczija, zamjenika generalnog direktora Agrermarketinški Centar (AMC), smanjenje veličine ambalaže nekih proizvoda je upečatljivo, a povećanja cijena su obično vidljiva. János Ruck, izvršni direktor tvrtke Gallicoop, izjavio je da su proizvodi tvrtki pod sopstvenim markama obično kvalitetniji i skuplji, pa je potražnja za njima osjetno smanjena. Iako cijene posljednjih mjeseci kontinuirano padaju.
Ove godine pad prometa će se zaustaviti, ali se veći oporavak još ne očekuje
Prema Balázsu Ildikóu, najniža točka bila je 2023., ali smo iz ove krize izašli, a od tada se može vidjeti oprezno povećanje u prometu, koji je još uvijek daleko od očekivanja, jer se povjerenje potrošača još nije vratilo kao u prethodnom periodu. Smanjenje od 10% osjeti se u cijelom opskrbnom lancu, što je od svih proizvođača zahtijevala naćo nove pravce. Prema riječima stručnjaka, ove godine se ne očekuje veliki porast prometa, ali ono što će se dogoditi neće nadoknaditi pretrpljene smanjenje volumena prodaje u proteklom razdoblju. Beáta Olga Felkai također primetila da se domaća potrošnja još nije vratila na postpandemijsku razinu – inače iznimnu – u prethodnih deset godina. Pritom je zamjenica državnog tajnika naglasila da se potrošači prilagođavaju trenutnim okolnostima.
Pozitivno je što prethodnim godinama nije bila primjer za razdoblje iza nas, pokrenuti su procesi po pitanju poboljšanja izgleda pakiranja, okusa i kvalitete koji će biti ugrađeni za poboljšanje proizvoda u sljedećim godinama.
– rekla je Beáta Olga Felkai.
Beáta Olga Felkai
Stručnjak je naglasio da iako je među potrošačima u prvi plan došao omjer cijena i vrijednosti proizvoda, podrijetlo i proizvođač su također sve važniji. Gergő Giczi se složio i činjenicom da je najniža točka potrošnje bila u listopadu prošle godine, kada je zabilježen pad prometa od 10 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, no od tada se situacija popravlja. Nakon takvih padova ljudi prvi revidiraju svoje izdatke za hranu – istaknula je zamjenik Uprave, koja kaže da trenutna inflacija ispod 4 posto i inflacija hrane ispod 1 posto već daje naduza optimizam. Istovremeno, Gergely Giczi je priznao da će nakon takvog pada trebati dvije godine da se potrošnja hrane vrati na prethodnu razinu. János Ruck vidi da je pad prometa već zaustavljen, ali još nisu doživjeli povećanje obima prodaje. Ono što je za Gallicoop bilo zanimljivo da je potrošnja na europskom tržišu povećao isto slični procesi su se odvijali kao na domaćem tržištu.
Potrošnja se sve više okreće proizvodima s donje police
János Ruck rekao je da se u posljednjih šest mjeseci stvari nisu promijenile u dobrom smjeru za proizvođače hrane, budući da se potrošnja još više pomaknula prema jeftinijim proizvodima sa nižih polica. Gergely Giczi istaknuo je kako ne samo u Mađarskoj, već iu Europi kupci traže jeftinije proizvode.
Kod odabira proizvoda ne biraju marke od proizvođača umjesto ovog brenda biraju brend pod imenom trgovačkog lanca, te konvencionalno umjesto organskog proizvoda. Pitanje je samo hoće li to biti privremeno od nekoliko godina ili će ostati trajna trendencija?
upita Gergely Giczi.
Giczi Gergely
Prema Balázsu Ildikóu, u ispitivanjima javnog mnijenja svi žele kvalitetne mađarske proizvode, no zapravo je gotovo trećina kupaca zadovoljna uvezenom i hranom vlastitih robnih brendova trgovinskih lanaca, koja je, s druge strane, dobila veći tržišni udio. Prema stručnjaku, potrošači ovdje mogu biti uhićeni: ako se netko navikne na visokokvalitetne proizvode vlastite robne marke trgovinskog lanca, može ga se učiniti lojalnim. Maloprodaja trenutno vodi ozbiljnu bitku za povrat potrošača, a pokušavaju ih pridobiti promocijama. Prema riječima Beáte Olge Felkai, istodobno nisu svi segmenti doživjeli pad, manje je smanjen promet proizvoda s dobrim omjerom cijene i vrijednosti.
Naticanje prehrambene industrije daju priliku domaćim proizvođačima za proboj
Gergely Giczi rekao je da će u idućem razdoblju za razvoj prehrambene industrije biti izdvojeno oko 750 milijardi forinti, uz 50-postotni intenzitet potpore, što će svakako rezultirati povećanjem učinkovitosti. Zamjenik direktora AMC-a govorio je i o tome da su domaći dobavljači izgubili tržišta pojavom međunarodnih maloprodajnih kompanija, a njihov povratak u supermarkete bilo bi od strateške važnosti. Povećanje učinkovitosti i konkurentnosti može dovesti do toga da sa tih polica istisnemo strane dobavljače, rekao je stručnjak, dodavši da bi se povećanjem učinkovitosti u sljedećem razdoblju Mađarima mogla otvoriti nova tržišta i u Europi. Prema riječima Beáte Olge Felkai, u osnovi je potrebno stvarati proizvode s većom dodanom vrijednošću, ali je također potrebno proizvoditi relativno jednostavne, velike količine osnovnih proizvoda. Ildikó Balázs je rekla da su 85% dobavljača Auchana 2000 domaći proizvođači, no ono čemu ne mogu naći alternativu na domaćem tržištu, uvozit će jer za tim postoji potražnja potrošača. Što se tiče mogućnosti, prema riječima stručnjaka, očekuje se ozbiljniji porast potražnje u prometu izuzetno kvalitetnih proizvoda. Prema riječima Jánosa Rucka, veliki problem u mađarskoj prehrambenoj industriji, a posebno u mesnoj, jest to što se samo mesobez prerade prodaje za izvoz. Kako je rekao mnogi nemaju razvijenu tehnologiju i ne mogu izvoziti mesne proizvode u velikim količini.
János Ruck
Bit će važna proizvodnja praktičnih i zdravih proizvoda
Prema riječima Ildikó Balázs, u narednom razdoblju fokus bi trebalo biti na razvoju osnovnih prehrambenih proizvoda. Međutim, trenutno postoji mnogo regulatora koji ograničavaju tržište. Kad bi maloprodajni sektor bio izuzet od toga, to bi bilo dobro za sve kategorije proizvoda, dodao je stručnjak. Ildikó Balázs također je govorila o važnosti edukacije i komunikacije vezane uz proizvode, no to bi zahtijevalo suradnju između dobavljača i trgovaca. Prema riječima Olge Beáta Felkai, „linija bez E aditiva” za proizvode u idućem će razdoblju jačati jer je sve više potrebna. Međutim, u slučaju voća i povrća, očekuje se da mađarski potrošači neće ostvariti porast potrošnje koji se može vidjeti u inozemstvu. Stručnjak je uvjeren da će pakiranje i tehnološke inovacije doći do izražaja tijekom natječaja pojedinih proizvoda. Prema Gergelyju Gicziju, dva će čimbenika temeljno utjecati na odluke potrošača u budućnosti: udobnost i zdravlje. Osim toga, bilo bi važno da mađarska prehrambena industrija održi proizvodnju bez GMO-a. János Ruck uvidio je da je potrebno nastojati postići odgovarajući obujam proizvodnje. Prema riječima stručnjaka, fokus bi u budućnosti trebao biti na razvoju visokokvalitetnih, udobnih proizvoda.